För 4A (21 pers) 1 timme
Mål för lektionen
Lektionens syfte är i grunden att lära ut grundförmågor. Vi vill även att alla ska vara aktiva på lektionen. Detta är anledningen till att vi har små grupper och även att man cirkulerar runt på varje station.
Material
I materialväg kommer vi att behöva följande:
1. Lianer, bommar, ribbstolar och tjockmatta.
2. Långmatta, järnstänger (d.v.s sådana som man kan sätta upp mellan två bommpelare) och ”romerska ringar”.
3. Sprängbräda, plint, bänkar och sockerbitar/småplintar.
4. Basketboll, liten portabel basketkorg och ett antal medicinbollar.
5. Så många tunnmattor som möjligt.
Vi har ritat upp hur vi ska ställa redskapen på en separat lapp.
Hur lektionen genomförs
Observera att man bör börja plocka fram en bra stund innan lektionen börjar, eftersom att det är mycket att ta fram.
1. Under lektionen kommer vi att börja med att ha uppvärmning (se uppvärmning).
2. Efter uppvärmingen kommer vi att ha en genomgång av de olika stationerna. För att folk ska komma ihåg vilken station de ska gå till. Därnäst kommer vi att använda oss av koner i olika färger, som markerar de olika stationerna.
3. Sedan kommer vi att genomföra ”hinderbanorna” nedan. De genomför vi genom att vi först delar in eleverna i grupper (som vi bestämmer genom etta-tvåa-principen), och sedan berätta vilken av stationerna respektive grupp ska börja på, samt vilket håll man byter åt.
Uppvärmning
Uppvärmningen kommer att utföras utan att man rör sig så mycket runt i salen, detta eftersom att vi inte har så mycket plats att röra oss på. Vi kommer att leda uppvärmningen genom att stå längst fram, med klassen i en halvcirkel framför oss, så att alla kan se.
I uppvärmningen kommer vi under första låten (uppvärmningslåten) att göra ”sprattelgubbehopp” samt ”skidåkning” på stället.
Vad uppmjukningen beträffar tänkte vi göra lite olika leduppmjukande rörelser, detta eftersom man under våran lektion kommer att jobba mycket med övningar där det är lätt att sträcka sig. Och det vill vi ju undvika. Lite mer specifikt så är det dessa övningar vi kommer att göra:
1. Rulla handleder.
2. Rulla halvt varv på vardera sidor med huvudet.
3. Rulla fötterna mot golvet (med tårna i golvet).
4. Rulla höfterna.
5. Rulla axlar.
6. Veva armarna.
Musik:
Uppmjukning: ”Space Oddity” - David Bowie
Uppvärmning: ”Still Breathing” - Green Day
Stationer
1. Greppa
a. Svinga från bom till bom i lianer.
b. Armgång.
c. Klättra upp i ribbstolarna, klättra längs ribbstolarna och hoppa ner på en tjockmatta.
2. Rotationer
a. Kullerbyttor och hjulningar på långmatta.
b. Magkniven (dvs en kullerbytta på en stång), på stänger.
c. Romerska ringar.
3. Stödja, hoppa
a. Språngbräda upp på plint.
b. Kaninhopp över bänk.
c. Hoppa jämfota upp på sockerbitar och ner igen.
4. Kasta, fånga
a. Skott på liten basketkorg.
b. Langa bollar.
Tidsplan
Framplockandet fixar vi innan lektionen börjar
Uppvärmning/uppmjukning: 8 min
Genomgång: 7 min
Aktiviteter: 32 min (8 min på varje)
Reflektion: 7 min
Undanplockning: 6 min
Säkerhet
Vi ska komma ihåg att säkra ringarna och fästa bommarna och metallstängerna ordentligt. Vi planerar även att hela tiden gå runt i salen och se så att allt går säkert till. Vi kommer även i början av lektionen, som sagt att gå igenom hur man gör på de olika stationerna, ovh hur man gör för att inte skada sig. Alla ska ha förstått när vi börjar, se till att alla lyssnar och så.
Reflektionsfrågor
Vilka förmågor har vi tränat på idag?
Kunde man ha genomfört stationerna på något annat sätt?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar