The Son of Man är målad av René Magritte 1964. Verket är skapat i surrealistisk anda, även om den inte är skapad under den exakta tidsperiod surrealismen ofta sägs vara.
Ordet surrealism betyder öververklighet, vilket kan beskriva tidens konst. Det handlade om att skapa konstverk med övernaturliga motiv.
Bilden föreställer en kostymklädd man, med en klädstil som påminner lite om de kläder René Magritte själv ofta är klädd i på bilder av denna. I bakgrunden kan man se havet och himmeln; vädret verkar vara lite mulet, men bilden i bakgrunden inger ändå en lags frihetskänsla till bilden. Frihetskänslan i bilden är en viktig del och man kan riktigt höra hur vågorna slår mot muren framför vilken mannen står och hur måsarna skriker. Framför havet finns en liten stenmur, men det är ingenting som påverkar bilden särkilt mycket. En liten detalj som man kanske inte lägger märke till vid första anblicken är att mannens vänstra arm ser ut att vara vänd bak och fram. Sist men inte minst, det som kanske är det mest uppenbara med bilden: det äpple som på ett surrealistiskt sätt är placerat mitt framför mannens ansikte. Äpplet är den del av bilden som faktiskt får bilden att utmärka sig.
Bilden är målad som ett slags porträtt, med mannen och (om inte äpplet vore där) hans ansikte i fokus. Anledningen till att känslan i bilden är så porträttliknande är att den har en har en ganska tydlig symmetri: mannen står placerad mitt i bilden, muren består av mycket raka linjer och räta vinklar och horisontlinjen förstärker även den symmetrin.
Det kanske ser ut som om detta bara är en man med ett äpple framför ansiktet, men det har en djupare betydelse och ett starkt budskap. Det vi ser är äpplet, inte mannens ansikte, men det vi vill se är mannens ansikte. Verket symboliserar alltså att vi alltid vill se det som döljer sig bakom det vi faktiskt ser och aldrig kan fokusera på någonting om det verkar finnas mer till det hela. Det skapar en slags konflikt mellan det synliga och det dolda.
Min parafras
Originalet, The Son of Man, ska symbolisera en konflikt mellan det vi ser och det vi vill se. För det vi vill se är mannens ansikte, men det vi ser är det ”malplacerade” äpplet som svävar framför hans ansikte.
Min tanke med parafrasen var att koppla verket till nutid genom att lägga till en mobiltelefon i mannens ansikte och en brinnande flyktingbåt och en oljeplattform i havet bakom honom. Tilläggen jag gjort i bilden anknyter till originalets baktankar. Tanken är att mannen tittar in i sin mobiltelefon istället för att se det kaos som råder bakom honom. I form av att beskriva vår samtid passade havet i bakgrunden perfekt. De nutida problem jag ville gestalta var dels att så många mänskor drunknar i medelhavet på flykt från krig; med oljeplattformen ville jag gestalta vår förbrukning av oljan som är påväg att ta slut och de miljöproblem oljan ger, såsom en påökning av den globala uppvärmningen. Parafrasen beskriver alltså, likt originalet, att vi alltid vill se någonting annat än det vi faktiskt ser. I originalet vill den som ser bilden se mannens ansikte och i parafrasen vill mannen se det som händer på sociala medier, istället för att faktiskt se den brutala verklighet som finns där ute i havet bakom honom. Med andra ord beskriver parafrasen ett liknande budskap som originalet, men på ett mer nutida sätt.
Snyggt Olle!!!
SvaraRaderaVisa föräldrar hur bra du har arbetat med uppgiften
SvaraRadera