torsdag 19 mars 2015

Mask

Skiss 
Jag tänkte mig min mask lite lätt Picasso-Inspirerad med lite fyrkantiga mönster med mera.
Det första jag överhuvudtaget tänkte med skissen var hornen, jag visste att jag ville ha horn på min mask detta skissade jag ner. Jag hade tänkt ha en klocka som öga på ena sidan.
Skissen tog ganska lång tid att bli färdig med eftersom att jag hade tänkt mig ett helt annat koncept från början. Hur som helst så blev jag i alla fall färdig med masken tillslut.


Mask-skapande
Först gjöt vi maskerna på ansiktet. Jag gjöt två masker på två personer det var lite svårt men men samtidigt lättare än vad jag tänkt mig. Gjutningen tog inte särskilt lång tid.
När min egen mask väl var gjuten så skulle jag börja gjuta på hornen. Hornen gjöt jag genom att förs gjuta på tandpetare där hornen skulle sitta och sedan helt enkelt gjuta gips på tandpetarna även detta var mycket lättare än vad jag först trott. Jag fick lägga på väldigt många lager med gips för att hornen skulle bli i rätt tjocklek.
Efter en stund kom jag på att klockan som skulle vara ett öga inte skulle se speciellt verklig ut om den bara var målad rakt på masken, så jag gjöt på den liten utbyggnad till den också.
Sedan målade jag lit på den. 

Färdig mask
Min färdiga mask blev faktisk väldigt lik min skiss, bortsett från att jag lade till en del mönster och krusiduller på den. Om jag hade fått göra om hela arbetet hade jag kanske lagt till lite fler utbyggnader trotts att jag redan hade flera stycken, det kan väll aldrig skada med ett extra horn.
Jag blev nöjdare med den färdiga masken än med skissen eftersom jag under arbetets gång lade till lite små nya idéer som helt klart gjorde masken snyggare.

Det bästa med masken är att den utan att jag egentligen planerat det blev både skräckinjagande och vacker på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar