måndag 13 april 2015

Labb - Titta på celler


Uppgift:
Vi ska kolla på celler genom mikroskop. Några av cellerna vi ska kolla på kommer från en rödlök och några från min egen mun.

Hypotes:
Jag tror att vi kommer att kunna se att huden består av celler.

Material:
Celler från rödlök och från min mun, ett mikroskåp, metylblå färg, objektglas och teckglas.

Syfte:
Att ta reda på hur växtceller och djurceller ser ut.

Utförande:
Vi lägger en extremt tunn skiva rödlök på objektglaset och lägger sedan på teckglaset ovanpå, sedan placerar vi glaset med lökskivan på i mikroskåpet, sedan
kollar jag genom mikroskåpet för att se efter hur cellerna ser ut, de var avlånga, lite lätt fyrkantiga och lila grejer som satt tätt sammanpressade.
Sedan testade vi med cellerna från min mun, vi förberedde dem på samma sett, bortsett från att vi häller lite metylblå färg på cellerna för att man ska se dom lättare. Dehär cellerna ser lite annorlunda ut på så sett  att de inte är fyrkantiga

Resultat:

Vi lyckades hitta både djurceller och växtceller och även ta en bild på dem mad hjälp av en kamera som var kopplad till mikroskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar