måndag 5 oktober 2015

Hållbar utveckling

1. Jag är delvis bered på att minska min konsumtion för att öka det globala ansvaret. Men inte helt. Jag tror egentligen att de flesta svenskar skulle svara på detta sättet, och att de flesta är beredda att minska sin konsumtion delvis, men inte till så stor del att de ska behöva ändra på sina vanor. Men om man nu ska tänka globalt så är det väll lika bra att minska sin konsumtion så mycket man är beredd

2. För att minska min konsumtion av olika typer av varor kan man ju för det första skippa köttet, eftersom att det är det som kräver mest resurser. Men jag personligen skulle nog kunna minska konsumtionen av importerad mat, och istället äta mer potatis.

3. För mig är det nog svårast att minska konsumtionen av fisk eftersom att det är någonting som jag äter väldigt ofta.

4. Vilken typ av konsumtion som kommer att öka mest i framtiden är ju ganska svårt att säga. Det beror ju för det första på hur långt fram i framtiden man menar. Jag skulle säga att konsumtionen av fisk kommer att öka i framtiden, vilket inte är så jättebra eftersom att haven redan är hårt belastade. Ännu längre fram i tiden kommer vi förmodligen att äta mycket insekter, eftersom att det är dom som kräver minst resurser för att föda upp, insekter och grönsaker.

5. Om jag skulle minska mitt ekologiska fotavtryck ännu mer så skulle jag i första hand inte äta mer än jag orkar äta, ungefär som att äta sig spyfärdig, det skulle vara ett onödigt sätt att öka sitt fotavtryck. För det andra så kan jag äta mindre fisk, för att minska belastningen på havet.

6. Jag är ingen person som är lättpåverkad av reklam, därför har jag inte så många tips för att stå emot reklam, förutom att man kan tänka att man redan har det bra, utan alla de där sakerna som reklamen försöker lura på oss.

7. Ett sätt att minska mängden hushållssopor är att sluta slänga ätbar mat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar