fredag 23 oktober 2015

Statisk elektricitet

Uppgift 
Vi ska dra en ballong genom håret och sedan granska vad som sker.

Syfte 
Syftet är att förstå lite hur statisk elektricitet fungerar.

Material 
En röd ballong, några bitar silkespapper och lite aluminiumfolie.

Utförande
Vi ska som tidigare nämnt dra en ballong genom håret och sedan granska vad som sker.

Hypotes
Jag tror att aluminiumfoliet och silkespappret skulle flyga upp till ballongen, desto mer elektricitet desto snabbare.


Resultat
Vi kom fram till att hypotesen stämde, foliet och pappret flög upp till ballongen. Pappret flög lite långsammare eftersom att det var större och hade mer luftmotstånd.

Slutsats 
Min slutsats av denna laboration är att det bildas statisk elektricitet när man drar ballongen genom håret. Anledningen till detta skulle jag av mina kunskaper om elektricitet säga är att elektronerna från mitt hår ”hoppar” över till ballongen. Detta sker eftersom att ballongen och håret är olika laddade, alla elektroner vill bli lika laddade, detta gör att elektronerna från håret vandrar över till ballongen. Eftersom att elektronerna vill fortsätta vandra, drar ballongen till sig saker och tin, där elektronerna kan hoppa av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar