måndag 19 oktober 2015

Reflektion träning och kondition

1. Jag tycker att jag har nått mitt mål mer än väl. Så här gick det till:
För sex veckor sedan satte jag ett mål; att springa Gunnesborundan på förhoppningsvis arton minuter. Om jag ska vara helt ärlig så hade jag faktiskt ingen klar bild av vad min metod var, men den verkade ha fungerat eftersom att jag jag lyckades sänka min tid med fyra minuter och trettiofem sekunder. Detta genom att springa Gunnesborundan fyra gånger under den här 6-veckors-tiden. Detta var en metod som passade mig utmärkt, eftersom att jag inte behövde träna så värst mycket, men ändå lyckades uppnå ett enligt mig ganska så bra resultat.

2. Jag upplever att jag har fått lite bättre kondition under de senaste veckorna, jag blir inte trött lika snabbt och jag orkar mer, framförallt på träningarna.

3. Min träning utanför skolan under de senaste 6 veckorna har utgjorts av två träningstillfällen i veckan, en timme badminton och en timme parkour. Framför allt på badmintonträningarna har vi tränat mycket kondition.

4. Jag tyckte inte om att skriva träningsdagbok, det var väldigt tråkigt och jag tycker inte att det gav någonting. Jag kände att det var lite meningslöst slöseri med tid, eftersom att jag inte kunde koncentrera mig på mina träningar, min koncentration gick istället till att försöka komma ihåg allt vi gjorde på träningen, det var inte bra. Jag tror däremot givetvis att träningsdagbok kan fungera för andra människor, fördelarna med det är ju att man får bättre översikt över sin träning.

5. Jag har under dessa veckor inte förändrat min egen träning, förutom att jag kanske orkade med mer på konditionsträningar. Jag tror att det är för att jag inte vill att träningen i skolan ska påverka hur jag tränar hemma. Jag vill ju inte bli sämre på att träna hemma för att jag tränar mer i skolan.

6. Det finns många fördelar i vardagen av att ha bra kondition och vara vältränad, man slipper bli andfådd av att gå i trappor. Om man är vältränad och har bra kondition gör det att det blir lättare att fortsätta träna. Träningen leder till att man får bättre hälsa, bättre hälsa leder till att man blir mindre sjuk, för om man blir sjuk så kan man hamna efter med skolarbete. Alltså, det finns fler fördelar än vad man tror med att ha bra kondition.

7. Jag tror att jag delvis kommer att fortsätta med konditionsträningen, men dock inte mer än vad jag gjorde innan jag började springa Gunnesborundan. Jag tycker nämligen att den träning som jag redan tränar på fritiden är precis lagom för mig, varken mer eller mindre. Så på det sättet kommer min konditionsträning fortsätta lite grand.

8. Arbetsområdet i helhet tycker jag har funkat ganska så bra. Eftersom att det är för jobbigt att springa eller orientera varje dag så passade det bra att spela någon inomhuslagspel lite emellanåt så att man fick en chans att vila upp sig lita grand. Konditionsträningen på Gunnesborundan fungerade bra att träna konditionen på innan man slutligen skulle orientera ute i skogen, man kan kalla det en väldigt användbar förberedelse.
Skillnaden var att när man var ute i skogen så fick man stanna lite mer för att leta kontroller, när man sprang Gunnesborundan var det bara att springa allt vad man kunde (och kanske spara lite mer på konditionen).
Jag tycker att detta arbetsområdet har varit givande både om man ser till den fysiska konditionen och när man tänker på tekniken när man tränar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar