fredag 29 maj 2015

Applikation - Hogwarts logga

Idé
Först när jag skulle komma på vad jag skulle komma på vad jag ville sy tänkte jag att jag skulle sy en applikation. Sedan kom jag på att en applikation kanske var lite väl lätt, därför valde jag att göra en lite mer avancerad applikation där jag behövde använda använda ett ganska stort antal olika färger, både på tyget och trådarna.

Förberedelse
Jag började med att skriva ut en bild på loggan jag ville sy. Den blev ganska liten så jag använde mig av en kopieringsmaskin för att förstora bilden tills att den blev skalenlig till applikationen jag ville göra.
Innan jag började sy använde jag mig av kalkeringspapper och eftersom att bilden jag använde var skalenlig så var det ganska lätt att kalkera över de olika delarna från loggan till tyget.

Jag började arbetet på riktigt
Det första jag gjorde efter att jag hade kalkerat över bildens linjer till tyget var att klippa ut konturerna av bilden (det som skulle bli loggans form) i gult tyg. Efter att jag gjort det förberedde jag en en stor röd tygbit som jag sedan skulle sy fast loggan på -  d.v.s arbetets bakgrund, på bakgrunden sydde jag sedan fast loggans form. Den delen av arbetet som följde var nu att klippa ut fyra tygbitar med samma form men alla i olika färg (röd, grön, gul gul och blå) som jag sedan sydde fast på loggans form. Sedan klippte jag ut fyra djur (ett lejon, en örn, en grävling, och en orm) som jag sedan skulle sy på på de olikfärgade rutorna, för att få djuren att ligga rätt medan jag sydde på dem använde jag vliesofix som fungerade som ett klister. När djuren var påsydda skulle jag bara måla till lite detaljer med tygpenna som var för svåra för att sy.
För att kunna hänga upp det hela använde jag mig av en rundstav i trä, jag borrade ett hål i vardera ände av rundstaven, efter det klippte jag ut en bit makramegarn ungefär en en halv rundstav längre än rundstaven själv. Makramegarnet trädde jag in i de två hålen på rundstaven och sedan knöt jag fast dem och vips så kan man hänga upp arbetet också. För att släta ut arbetet en gnutta strök jag det med strykjärnet.

Material
Materialet jag använde var till större delen vanligt bomulstyg, för att jag tycker att det är lättast att jobba med när man ska sy applikationer, och för att det fungerar bra att rita med tygpenna på. Jag använde mig även av en massa tråd i olika färger - eftersom att det är svårt att göra en applikation utan att använda tråd. Vliesofix kom väl till användning när jag skulle sy på tygbitarna och tygpenna använde jag för att skapa detaljrikedom.
Förutom allt detta textilmaterial använde jag även en rundstav och lite makramegarn till upphängningsanordningen.


Resultatet!

Resultatet av arbetet blev jag väldigt nöjd med, även om jag tyckte att det såg lite konstigt ut i mitten av det. under arbetets gång har jag lärt mig att många färger ovanpå varandra tillslut blir väldigt bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar