torsdag 8 september 2016

En vandring i Skogen

Viktigt information:

Aktiviteten jag har valt att planera är en vandring i skogen. Det valde jag eftersom att skogen är den trevligaste platsen man kan vandra på. Mådde fint och hyfsat gästvänligt. 
Vandringen skall enligt mina planer gå genom en västergötländsk skog. En barrskog. Vi kommer att övernatta en natt i tält, inte fler. Vi kommer att ha uppe tältet en natt för att sedan gå vidare. Detta med tanke på att vi ska hålla tempot uppe i det långa loppet, samt med tanke på allemansrätten. Allemans rätten säger att man får slå upp ett tält i skogen men, bara om man tar ner det efter en natt.
Innan man ger sig iväg på en vandring i skogen är det viktigt att man låter någon veta vart man ska. Detta är viktigt eftersom att risken finns att man går vilse. I så fall är det bra om någon vet var man är så att man kan bli hittad lättare.
För att inte behöva gå vilse är det bra att ha med sig en karta, men framförallt att ha planerat vilken väg man ska gå innan man ger sig inte av och inte komma på viken väg man ska ta efter han man går, eftersom att man då lätt kan gå vilse.
Observera att det är av yttersta vikt att ha en plan B ifall den egentliga planen.

Packning:

Klädsel:
När man vandrar i en barrskog är det viktigt att tänka på vilka kläder man tar på sig. Om man inte tänker på vad man tar på sig kan vandringen lätt bli en mycket otrevlig upplevelse.
Vattentäta kängor är att föredra, i och med att marken i skogen ofta är täckt av mossa. Eftersom att mossa fungerar som en svamp och absorberar regnvatten är marken i skogen nästan alltid blöt. Vattentäta stövlar är därför att föredra. Eftersom att det är en vandring som ska genomföras kommer man att gå ganska långt, därför är nog gummistövlar ingen bra idé. Eftersom att gummistövlar skapar mycket friktion mellan foten och skon kan skoskav lätt förekomma, dessutom andas inte gummistövlar, därför kommer de istället efter ett tag att bli blöta inifrån. Fotsvett kommer dock att förekomma vilka skor man än väljer, några extra par torra strumpor kan därför vara bra att ta med.

I och med att det just nu är höst, och med tanke på att det i Sverige ofta är någon typ av höstigt väder kan det vara bra att klä sig i många lager av kläder så att man kan reglera värmen genom att ta av sig några av lagren. Oavsett om vädret är stadigt så kan det vara bra med flera lager, eftersom att man kommer bli varm när man går och kallare när man sitter stilla, då kan det vara bra att ha en extra jacka med sig till matpausen. Fyra lager rekommenderas. Vad gäller kläderna bör man inte heller klä sig i bomullskläder, eftersom att de lätt blir blöta och inte håller värmen så bra. Man bör istället klä sig i ull- eller fleecekläder. Om du gör upp en eld är det dock viktigt att inte ha en långärmad fleecejacka på sig eftersom att fleece har extremt rätt för att fatta eld.
Mössa och vantar är definitivt att rekommendera med tanke på att vädret inte går att garantera.


Mat:
Vad bör man ta med sig för mat på vandringen? Man bör tänka på att ta med sig saker som inte är allt för tunga, d.v.s saker som innehåller mycket vatten. Ta tillexempel inte med dig en burk pickles, de väger alldeles för mycket vatten som man inte dricker. Vatten kommer vi att ha med oss i flaskor i stället. Därför är det onödig vikt att både ta med sig vatten och mat som innehåller mycket vatten. Torkad mat är att rekommendera, dock inte bara torkad mat. Det är viktigt att inte glömma bort kostcirkeln.

Vad gäller tillagningen av maten har vi två alternativ att välja på. Vi kan antingen ta med oss ett stormkök eller så kan vi göra upp en eld. Jag föreslår att vi tar med ett stormkök eftersom att det är enklare att använda och tar inte lika lång tid som det tar ifall vi ska säkra en eld. En öppen eld mitt i skogen är inte särskilt barnsäkert. Ett stormkök kommer dock att innebära extra vikt men jag skulle personligen säga att det är värt det.

Tält

Viktigt att tänka på när det gäller tält är att välja tält efter årstid. Olika tält håller värmen olika bra. Eftersom att denna vandring kommer att utföras under hösten bör man ha ett tält som håller värmen hyfsat bra. Inuti tältet kommer det dock inte att vara kyligt oavsett hur bra tält man har. Därför är det bra att ha en sovsäck som tål kyla bra och inte bara ett vanligt täcke och lakan. Om det blir riktigt kallt kan det även 

Parisfrederna

1. Tyskland och de andra centralmakterna förklarades skyldiga till kriget och skulle betala ett mycket stort krigsskadestånd till ententens stater.
Krigsskadeståndet efter första världskriget var menat att straffa Tyskland och de andra centralmakterna. Och det gjorde det ju också. Det stora problemet blev att straffet var ”för hårt”, detta skulle man kunna säga var grunden till andra världskriget. Eftersom att Tyskland inte fick ha någon armé ledde det till att många soldater blev arbetslösa. Det ledde även till att fabrikerna som tillverkade vapnen blev nedlagda. Arbetarna från fabrikerna blev arbetslösa. Deras arbetslöshet ledde till att de blev fattiga, då hade de inte råd med kläder eller mat. Detta ledde förstås till svält, men även att affärerna som sålde varorna gick i konkurs och ännu fler blev arbetslösa. Landet låg i spillror och jättemånga var arbetslösa. Tyskarna, som tvingades leva i extrem fattigdom ville ha hämnd. Därför kan jag knappast säga att det var värt att straffa Tyskland så hårt. Jag menar, visst ville väll enheten ställa centralmakterna till svars för att ha ”startat kriget”, men var det värt det? Det tycker i alla fall inte jag. Dock kunde de ju inte veta att det skulle gå som det gjorde, men att straffa ett helt land så hårt, det är inte konstigt att de blev hämndbenägna.
De länder som vunnit kriget och i och med det försatt Tyskland i detta tillstånd var demokratier framstod inte demokratier som någonting positivt, utan som någonting förtryckande. Detta var en stor anledning till att fascismen växte.
”Fördelarna”: En fördel, i alla fall för England Frankrike och USA med flera. De tjänade tjänade ju förstås väldigt mycket på skadeståndet eftersom att det var till de länderna pengarna gick.
Detta gynnar dock bara de vinnande makterna och försätter de förlorande länderna i fattigdom. Jag skulle inte kalla det för en rättvis lösning.

2. Tyskland fick endast ha en mycket liten armé, alla tyska krigsskepp skulle överlämnas till britterna och inga tyska soldater fick finnas i Rhenlandet på gränsen mot Frankrike.
Det var ganska smart att inte låta Tyskland ha en stor arme. Om man hade låtit Tyskland ha en stor arme hade det ju inte varit några problem för Tyskland att få sin hämnd på en gång. Det fick de ju dock sen ändå. Och då var den antagligen värre än vad den hade varit om Tyskland hade fått sin hämnd med en gång. I grunden var det dock rätt att inte låta Tyskland ha en stor arme Eftersom att Tyskland inte fick ha någon armé ledde det till att många soldater blev arbetslösa. Det ledde även till att fabrikerna som tillverkade vapnen blev nedlagda. Arbetarna från fabrikerna blev arbetslösa. Deras arbetslöshet ledde till att de blev fattiga, då hade de inte råd med kläder eller mat. Detta ledde förstås till svält, men även att affärerna som sålde varorna gick i konkurs och ännu fler blev arbetslösa. Landet låg i spillror och jättemånga var arbetslösa. Tyskarna, som tvingades leva i extrem fattigdom ville ha hämnd.
Men hur lyckades Tyskland då starta andra världskriget om de nu inte hade någon armé? Eftersom att de vinnande länderna hade givit Tyskland ett sådant stort krigsskadestånd och tagit ifrån dem deras armé sågs inte Tyskland längre som ett hot. Därför kunde Tyskland steg för steg rusta upp sin armé igen utan att de andra länderna brydde sig. Det var ju bara en liten upprustning. Och alla de små upprustningarna blev tillsist till en ny armé.
Frankrike och särskilt Storbritannien tjänade väldigt mycket på Tysklands skadestånd. Bortsett från det att pengarna gick till Storbritannien skulle Tyskland även överlämna alla båtar i sin flotta till dem. Detta tjänade Storbritannien något enormt på eftersom att deras titel som världens mäktigaste flotta inte längre, över huvud taget, var hotad som den varit innan kriget. Även detta är en av orsakerna till att man inte såg någon risk för ett andra världskrig.

3. Stormakten Österrike-Ungern splittrades i tre nya stater: Österrike, Ungern och Tjeckoslovakien.
Det kan vara både bra och dåligt när ett land splittras till fler länder.
Fördelarna när en stormakt splittras är att den inte längre kan orsaka lika stor skada i krig (d.v.s krigsrisken minskar). Det var bra att stormakten splittrades eftersom att stadsskicket i Österrike-Ungern var väldigt gammaldags. När stormakten splittrades ledde det till att de nya länderna blev mer demokratiska än de hade varit om de fortfarande var enade.
Nackdelarna är att det lätt kan bildas nationalism i små länder och att det kan leda till ett krig i sig. Tjeckoslovakien splittrades efter ett tag och blev Tjeckien och Slovakien.

4. Nationernas förbund (NF) skulle bevaka fortsatt fred i världen.
Jag skulle säga att det är en positiv sak att ha en organisation som bevakar världsfreden. Det gynnar de flesta att ha en sådan organisation eftersom att fred är en positiv sak, varesig folk ville tro det eller ej.
Dock fungerade inte NF särskilt effektivt. De lyckades ju inte stoppa andra världskriget.

När allt kommer omkring var det inte särskilt konstigt att NF inte lyckades med sitt uppdrag. Eftersom att det inte var särskilt många länder som valde att gå med kunde freden mellan länderna som inte gick med inte garanteras. USA:s president på den tiden – Woodrow Wilson – tyckte att USA skulle gå med i NF. Wilsons vilja om att gå med i NF blev dock motsägelsefullt eftersom att USA själva aldrig aldrig gick med. USA:s kongress röstade nämligen ner förslaget. Detta var en av anledningarna till att inte så många länder gick med, jag menar, tänk om någon startat en organisation och sedan gått ur den direkt. Hade det verkat som en vettig organisation då? När inte ens grundarna själva tror på det? NF var dock en vettig organisation och jag tror att freden i världen behöver bevakas.

tisdag 6 september 2016

Insändare - min åsikt: Elevernas ansvar?

Jag kan till viss del hålla med denna elev, som skriver att det bara är elevernas egna fel. För att lyckas i skolan kan man inte bara sitta där och vänta på att kunskapen ska komma svävande till en. Man måste ta ansvar för sitt eget lärare.
Jag kan dock inte hålla med om att det bara är elevernas inställning det är fel på. Det finns inte bara icke-engagerade elever utan även icke-engagerade lärare.

Exempel:
Svenskalärare har i uppgift att lära ut källkritik, de talar jämt och ständigt om att man ska vara källkritisk. Men hur är det då när en lärare helt går emot sig själv genom att ge sina elever en uppgift som hen hittat på nätet och som uppenbarligen inte är för åttor. Med andra ord, alla lärare är inte bra på det de lär ut.
Detta exempel är inte påhittat.

Det mesta beror nog på elevernas inställning. Men jag undrar, finns det särskilt mycket att göra åt det? Hur ändrar man egentligen på någons inställning? De enda som kan ändra på elevernas inställning är eleverna själva.
Därför kan man väll säga att jag håller med insändarens författare, men jag vill även mena att detta problem är otroligt svårt att ändra på.

Jag tror att anledning till många elever inte bryr sig om skolan är att de har för lite vetskap om att det kommer ett liv efter det att man har gått ut skolan. Eleverna slappnar av och säger: ”Jag kommer igen i nian”. När nian väl har börjat inser eleverna att det inte går att skita i skolan fram till nian och nu inte kan komma igen. Därför bryr de sig inte om skolan i nian heller.

fredag 2 september 2016

Growth Mindset

Season 1

Episode 1

1. Mojo want to leave school because he think he isn’t smart enough.

2. That he was not born smart. But he would become smarter the more he practiced.

3. Yes i think Mojo can become smarter, because if he couldn’t get smarter, he still wouldn’t be able to talk or walk.

4. Maths. But I can see the difference from before. And I would never be in this level of maths if i never made any progress.

Episode 2

1. To me it means to never give up.

2. For example, if you make a misstake. Do not give up.

3. I would probably keep on trying, and one day a hundred years later I would succeed and than the world would be mine. MUHAHAHAHAHA!

Episod 3

1. I would google it, because I am a lazy person. An if i didn’t find anything on the internet, I would probably ask someone.

2. I felt afraid to ask for help, because i needed help to hide a corpse and I didn’t know how to dig the hole.

3. For example: A few months ago I could not manage to draw a human body. But I kept trying and trying. And today, I have no problem to draw humans at all.

Episode 4

1. Neurons are the tiny little things that the brain is made from.

2. I am counting on a math-problem that I’ve never solved before.

3. I could probably try to animate someone walking in a sad mood, cause I’ve never made that before.

Season 2

Episode 1

1.The dip is like a big drop in inspiration and motivation. Like a really great and tall wall that only exist inside your own head.

2. Try to think about a scenario when you are working on a really fun project. But one day, all of your inspiration and motivation just disappears. And you don’t have any idea about what to do to continue the project. That is the dip.

3. Keep on trying to escape the dip until eventually one day you succeed.



Episode 4




onsdag 24 augusti 2016

Anledningarna till första världskriget

Imperialism och kapprusting
Det fanns många anledningar till att första världskriget bröt ut. Imperialismen var en av av dem.
Imperialismen är viljan att vilja ta över och kolonisera så mycket mark som möjligt. Anledningarna till att man vill ha kolonier är delvis naturtillgångarna. Man ville åt naturtillgångarna eftersom att vissa av dem bara fanns på ett visst ställe, exempelvis olika metaller. En annan anledning kan vara att genom förslavning och genom att ta alla vinster som naturtillgångarna gav för sig själv.
Länderna bråkade om att få kolonisera länderna i Asien och Afrika, samt att inte förlora de kolonier de redan hade. Denna imperialism ledde till att länderna skaffade större arméer och en kapprustning startade. England hade en stor flotta (störst i världen). Men Tyskland byggde tillräckligt många skepp för att hota Storbritanniens position. Detta gillade förstås inte Storbritannien, så de började rusta upp sitt försvar för att inte förlora positionen och så fortsatte den onda cirkeln.
Kapprustning kan både ha en positiv och negativ effekt på läget. Tillexempel kan det göra att ingen vågar starta krig för att de kapprustande länderna har så otroligt mycket vapen. Just i detta fallet hade det dock en negativ effekt (Vilket det ofta får). 

”Det lilla kriget”
När kriget först bröt ut var det inte många som trodde att det skulle bli ett sådant stort krig. Detta skulle jag också säga var en av anledningarna till att det faktiskt blev så stort. Jag menar, om folk tror att kriget kommer vara lättvunnet och över på nolltid är de inte lika rädda. Då anmäler sig fler frivilliga till tjänst och då kastar man ju bara på vedträn på elden.

Pacifisternas negativa inverkan på Nationalisterna
Pacifisternas krigsmotstånd var trots allt ganska starkt. Jag vill absolut inte förebrå pacifisterna, men jag skulle ändå vilja påstå att fredsvännerna spädde på nationalismen och imperialismen. För många människor fungerar på det sättet att desto fler som är emot dem, desto starkare blir deras egna åsikter om någonting. Nationalismen var dock redan stor i Europa och pacifisterna gjorde rätt i det dom gjorde. Men det är just därför nationalism var och är så svår att tass med.

Den bristande demokratin
Det var bara de rika männen som hade rösträtt, i de länder någon överhuvudtaget fick rösta. De rika männen var även de som inte behövde gå ut i krig. Det var arbetarklassen som fick lida, utan att ens ha någonting att säga till om.

I de länder där det inte fanns någon demokrati, var det bara fritt fram för den som bestämde att gå med och kriga.

söndag 21 augusti 2016

Öva läsning + Hur min frukost ser ut...


Skriv ett kort blogginlägg där du skriver ner tre reflektioner om när och hur du övar läsning samt om hur din frukost ser ut.


1. Jag brukar "öva" läsning (även om det är för nöjes skull) från cirka klockan halv tio till elva varje dag. Jag tror att det är bra att läsa innan man somnar. Detta eftersom att det dels får en att minnas det man läst bättre eftersom att det bearbetas i hjärnan under natten. Även eftersom att det jag finner det lättare att somna om efter att ha läst en stund.


2. Även om skrivande inte är samma sak som läsning skulle jag säga att man övar upp läsförmågan när man skriver, och det är ju uppenbart att skrivandet används till skolarbete. Och eftersom att jag är en sådan som gillar att skriva skriver jag även om jag inte jobbar med skolarbeten.


3. Frukost, Olles frukost består oftast av: Vatten och bröd. Och för att inte efterlikna fängelset så kan det även komma med en ostskiva.