tisdag 6 september 2016

Insändare - min åsikt: Elevernas ansvar?

Jag kan till viss del hålla med denna elev, som skriver att det bara är elevernas egna fel. För att lyckas i skolan kan man inte bara sitta där och vänta på att kunskapen ska komma svävande till en. Man måste ta ansvar för sitt eget lärare.
Jag kan dock inte hålla med om att det bara är elevernas inställning det är fel på. Det finns inte bara icke-engagerade elever utan även icke-engagerade lärare.

Exempel:
Svenskalärare har i uppgift att lära ut källkritik, de talar jämt och ständigt om att man ska vara källkritisk. Men hur är det då när en lärare helt går emot sig själv genom att ge sina elever en uppgift som hen hittat på nätet och som uppenbarligen inte är för åttor. Med andra ord, alla lärare är inte bra på det de lär ut.
Detta exempel är inte påhittat.

Det mesta beror nog på elevernas inställning. Men jag undrar, finns det särskilt mycket att göra åt det? Hur ändrar man egentligen på någons inställning? De enda som kan ändra på elevernas inställning är eleverna själva.
Därför kan man väll säga att jag håller med insändarens författare, men jag vill även mena att detta problem är otroligt svårt att ändra på.

Jag tror att anledning till många elever inte bryr sig om skolan är att de har för lite vetskap om att det kommer ett liv efter det att man har gått ut skolan. Eleverna slappnar av och säger: ”Jag kommer igen i nian”. När nian väl har börjat inser eleverna att det inte går att skita i skolan fram till nian och nu inte kan komma igen. Därför bryr de sig inte om skolan i nian heller.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att du har skrivit ett bra svar, och att du har bra åsikter. Hänger inte riktigt med på ditt exempel med källkritik. Förstår inte riktigt vad du menar

    SvaraRadera